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Estudios de Administración / Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Chile / Diagonal Paraguay 257 / Santiago / Chile /
1994 Vol. 01, N° 2

Año: 1994
Vol: 1
N°: 2
Pp: 1-9
Lenguaje: Inglés



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1994, Vol 1, N 2, Pp 1-9.


Time Series Properties of four Latin American Equity Markets: Argentina, Brazil, Chile and Mexico.
Autor: Jorge L. Urrutia.

 

Abstract.
Variance ratio tests indicate that the equity markets of Argentina, Brazil and Mexico follow random walks, but not those of Chile. The low correlations among the four markets suggest that investments in these countries can contribute to reduce portfolio risk. The research on the random walk hypothesis has been heavily concentrated on the large equity markets of the United States, Canada, Japan and Europe (summers 1986; Fama and French 1986a, 1986b; Lo and MacKinlay 1988, and Poterba and Summers 1988). Even though some studies have been conducted for stock markets of developing countries (Errunza 1983 and Errunza and Losq 1985), little research has been done in Latin American capital markets (Errunza and Losq 1987). This paper employs the variance-ratio test to investigate the random walk hypothesis for the following four Latin American equity markets: Argentina, Brazil, Chile and Mexico. Two versions of the variance-ratio tests are implemented : first, the variance-ratio under the maintained hypothesis of homocedasticity and, second, the heteroscedasticity-robust variance-ratio. The empirical results reported in the paper indicate that the random walk hypothesis is rejected for Chile but it is generally confirmed for Argentina, Brazil and Mexico. Therefore, American investors might not be able to develop investment strategies that can be generate abnormal returns in these three countries. However, the low correlation among these markets suggests that American investors can reduce the risk of their portfolios by diversifying in international stocks of these countries.

 

Resumen.
Este trabajo investiga la hipótesis de random walk para cuatro mercado de capitales latinoamericanos: Argentina, Brasil, Chile y México. Se emplean dos versiones del test de razón de varianza: suponiendo homosedasticidad y razón de varianza robusta a heterosedasticidad. Los datos corresponden a precios mensuales de índices nacionales expresados en dólares para el periodo diciembre 1975 a marzo 1991. La razón de varianza acepta la random walk para Argentina, Braisl y México, pero la rechaza para Chile. Estos resultados sugieren que los inversores extranjeros no pueden ganar retornos extraordinarios invirtiendo en estos mercados. Sin embargo, las bajas correlaciones entre los índices indican que invirtiendo en estos países se puede reducir el riesgo de las carteras de inversión.

 


Año: 1994
Vol: 1
N°: 2
Pp: 11-29
Lenguaje: Español

 


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1994, Vol 1, N 2, Pp 11-29.


Arbitraje en futuros de IPSA.
Autor: Carlos Díaz C. y Salvador Zurita L.

 

Abstract.
In April of 1991, the Bolsa de Comercio de Santiago, the oldest and most important stock exchange in Chile, started listing futures on IPSA, a popular stock index formed by the forty most highly traded stocks of the country. In this paper we study to what extent the theorical arbitrage relations between future and spot prices of IPSA have held in the case of the contract of futures on IPSA.

 

Resumen.
En abril de 1991 la Bolsa de Comercio de Santiago inició las transacciones de futuros sobre el índice de Precios Selectivo de Acciones (IPSA), un índice bursátil que contiene las cuarenta acciones más transadas del país. Este trabajo investiga en qué medida las relaciones de arbitraje que predice la teoría financiera se han verificado en los precios de futuro de IPSA desde su creación hasta la fecha.

 


Año: 1994
Vol: 1
N°: 2
Pp: 31-42
Lenguaje: Español

 


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1994, Vol 1, N 2, Pp 31-42.


El beneficio tributario debido al endeudamiento en empresas chilenas.
Autor: Carlos Maquieira V. y Jorge Niño T.

 

Abstract.
This article studies the impact of the Chilean tax law on the company capital structure. The study develops a model whose assumptions are very similar to those employed by Modigliani and Miller (1958, 1963) and Miller (1977). In Chile, the debt tax shield is positively related to the cost of capital of the firm and the time horizon of the investors. On the other hand, the payout ratio is negatively related to the debt tax shield. This result might suggest that the dividend policy is not independent of the capital structure decision.


Resumen.
Este artículo estudia el efecto de la legislación tributaria vigente en Chile sobre la estructura de endeudamiento de las empresas. Se desarrolla un modelo basado en supuestos similares a aquéllos utilizados por Modigliani y Miller (1958, 1963), y Miller (1977). En Chile, el beneficio tributario estaría positivamente relacionado con la tasa de costo de capital y el tiempo de realización de las ganancias de capital. Por otro lado, la proporción de utilidades repartidas como dividendos está negativamente asociada al ahorro tributario por endeudamiento. Esto último sugiere que la política de dividendos estaría asociada a la política de endeudamiento.



Año: 1994
Vol: 1
N°: 2
Pp: 43-56
Lenguaje: Español



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1994, Vol 1, N 2, Pp 43-56.


Efectos económicos de la publicidad.
Autor: Miguel R. Mendoza H. y Juan P. Muñoz C.

 

Abstract.
This paper analyzes the role of advertising within the social system. The first part discusses the social consequences in terms of consumer manipulation values, beliefs and life style of consumers. An analysis is performed of the economic effects of advertising, by testing the hypothesis that advertising has positive effects on economic decisions made by companies and consumers.


Resumen.
El artículo analiza el rol que desempeña la publicidad en el sistema social. En la primera parte se presentan los principales efectos sociales que ella puede tener, en términos de la manipulación de los consumidores y de su impacto en los valores, creencias y estilos de vida de la población. Luego se analizan los efectos económicos de la publicidad y se somete a verificación, en la industria de la distribución de combustibles, la hipótesis de que la publicidad tiene efectos positivos sobre las decisiones económicas de empresas en los consumidores.