2008 Vol. 15, N° 2

Pp: 1- 45
Lenguaje: Español

Download PDF.

2008, Vol. 15, N 2, Pp 1 - 45.

Conflicto entre trabajo y familia: efectos sobre la salud y resultados laborales en mujeres.
Autor: Eduardo Barros y María Cecilia Barros.

This article focuses on the potential impact of work and family conflict on health and job outcomes of 206 women employees with partial and full-time jobs in Santiago de Chile. Additionally, this study examines the extent to which the length and flexibility of work schedules are related to work and family conflict and to women´s health states. The results suggest that: (a) work and family conflict influences women’s health, particularly regarding mental health; (b) the length of the work schedule has and influence on health outcomes, however mediated by work and family conflict, and (c) work and family conflict is associated with job outcomes such as satisfaction and performance.
Keywords: Work and Family Conflict, health, women & work, flexible work schedule.

El presente artículo investiga el impacto potencial del conflicto entre trabajo y familia en la salud y resultados laborales de 206 mujeres que trabajan contratadas en la ciudad de Santiago. Adicionalmente, el estudio examina en qué medida la extensión y la flexibilidad de la jornada laboral se relacionan con el conflicto entre crabajo y familia, y con la salud de las mujeres. Los resultados sugieren que: (a) el conflicto entre crabajo y camilia influencia la salud, particularmente la salud mental; (b) la duración de la jornada laboral tiene un efecto sobre la salud de las mujeres que es, sin embargo, mediado por el conflicto entre trabajo y familia; y (c) el conflicto entre trabajo y familia se asocia con resultados laborales tales como satisfacción y desempeño.
Palabras Clave: Conflicto entre trabajo y familia, salud, mujer y trabajo, jornada flexible.

Pp: 47 - 63
Lenguaje: Inglés

2008, Vol. 15, N 2, Pp 47 - 63.

Forecasting and forecast-combining of quarterly earnings-per-share via genetic programming

Autor: Arturo Rodríguez y Joaquín Trigueros.

In this study we examine different methodologies to estimate earnings. More specifically, we evaluate the viability of Genetic Programming as both a forecasting model estimator and a forecast-combining methodology. When we compare the performance of traditional mechanical forecasting (ARIMA) models and models developed using Genetic Programming we observe that Genetic Programming can be used to create time-series models for quarterly earnings as accurate as the traditional linear models. Genetic Programming can also effectively combine forecasts. However, Genetic Programming's forecast combinations are sometimes unable to improve on Value Line. Moreover, simple averaging of forecasts results in better predictive accuracy than Genetic Programming-combining of forecasts. Hence, as implemented in this study, Genetic Programming is not superior to traditional methodologies in either forecasting or forecast combining of quarterly earnings.
Keywords: Genetic Programming, Earnings forecasts, Combining Forecast.

En este estudio examinamos distintas metodologias para estimar beneficios. En concreto, analizamos la viabilidad de la programación genética como modelo de estimación y también como método para combinar distintos modelos de predicción. En nuestro estudio encontramos que la programación genética es al menos tan eficaz como los métodos tradicionales de estimación de series de tiempo. Sin embargo las predicciones de nuestros algoritmos genéticos no predicen mejor los beneficios que el Value Line. Además, los modelos de predicción combinados utilizando programación genética no son superiores a un simple promedio de los estimados de los modelos. De manera, que en nuestro estudio la programación genética no resulta superior a las metodologías tradicionales.
Palabras Clave: Programación genética, predicción de beneficios, combinación de predicciones.

Pp: 65 - 94

2008, Vol. 15, N 2, Pp 65 - 94.

La calidad de servicio en el sector de salud pública: una investigación empírica

Autor: Leslier Valenzuela F.

JEL Classification: M1 Business Administration and Marketing.

This article evaluates the value perceived by the user of the Center of Primary Health in study versus the value delivered by this organization with the purpose to determine the gap in the quality of the service and the factors that affect. There has used the model SERVQUAL already validated for the sector health. The results indicate that the value of the gap is negative since the polled users were waiting for a better service of what actually they received or perceived. The most important dimensions in the study to evaluate the quality of the service were Security and Tangibility.
Keywords: Quality of service, public health sector, SERVQUAL model

Este artículo evalúa el valor percibido por el usuario del Centro de Salud Primaria en estudio versus el valor entregado por este establecimiento con el propósito de determinar la brecha en la calidad del servicio y los factores que inciden. Se ha usado el modelo SERVQUAL ya validado para el sector salud. Los resultados señalan que el valor de la brecha es negativo ya que los usuarios encuestados esperaban un mejor servicio de lo que en realidad recibieron o percibieron. Las dimensiones más importantes en el estudio para evaluar la calidad del servicio fueron seguridad y tangibilidad.
Palabras Clave: Calidad de servicio, sector salud pública, modelo SERVQUAL.