2014 Vol. 21, N° 1


Año: 2014
Vol: 21
Nº: 1
Pp: 1- 30
Lenguaje: Español

 


Download pdf.

2014, Vol. 21, N 1, Pp 1-30.

Comunidades de marca virtuales (CMV): compromiso y futuras intenciones.

Autor: Leslier Valenzuela Fernández, Carolina Martínez Troncoso.

 

Abstract.
The present paper examines the reasons why by consumers engage into Virtual Brand Communities Generated by Enterprises (VBGE) and Virtual Brand Communities Generated by Consumers (VBGC) and the relationship between type of VBC and the future intentions, commitment and involvement through the development of a theoretical model. A questionnaire with 37 items was developed and applied to 284 participants. The findings indicated significant differences depending on the type of VBC in relation to the motivations of involvement, commitment and future intentions, in order to contribute to the scarce evidence in Latin America. .

Keywords: Commitment, Future Intentions, Marketing Communication, Brand Virtual Communities, Online Social Networks.. 
 

Resumen. 
La presente investigación examina las razones de participación en Comunidades de Marca Virtuales Generadas por las Empresas (CMGE) y Comunidades de Marca Virtuales Generadas por Consumidores (CMGC) y su relación con el compromiso y futuras intenciones de involucramiento, mediante el planteamiento de un modelo teórico. Se desarrolló y aplicó un cuestionario con 37 indicadores validados a una muestra de 284 usuarios de CMV. Se concluye la existencia de diferencias significativas dependiendo del tipo de CMV en relación con las motivaciones de participación, niveles de compromiso y futuras intenciones, aportando con la escasa evidencia existente en Latinoamérica.

 

Palabras clave:  Compromiso, intenciones futuras, comunicación de marketing, comunidades de marca virtuales, redes sociales digitales/virtuales/online. 



Año: 2014
Vol: 21
Nº: 1
Pp: 31 - 48
Lenguaje: Español

 


Download pdf.

2014, Vol. 21, N 1, Pp 31-48.

The Effects of the 2010 Chilean Natural
Disasters on the Stock Market.

Autor: José Luis Ruiz, Marcelo Barrero.

 

Abstract.

The 2010 Chilean earthquake and tsunami were among the strongest in the world history. The exogeneity of these natural disasters provides the opportunity to test stock price reactions. Using a sample of 42 firms listed in the Santiago Stock Exchange, we develop an event study methodology considering heterogeneity in volatility. Chilean stock market volatility increased by 240% (120%) during the 5 (11) trading days after the earthquake. The results are informative about the behavior of the stock prices: returns are positive in sectors the retail, real estate, and banking sectors and negative in food, steel, and forestry. Insurance coverage decreases the impact on economic growth.

 

Keywords: Earthquake, natural disaster, stock returns, volatility.

Resumen.
El terremoto y tsunami chileno del 2010 se encuentran entre los de mayor fuerza en la historia mundial. La exogeneidad de estos desastres naturales nos entrega la oportunidad de probar las reacciones de los precios accionarios. Usando una muestra de 42 empresas listadas en la Bolsa de Comercio de Santiago, desarrollamos el uso de la metodología de estudios de eventos considerando heterogeneidad en volatilidad. La volatilidad de la bolsa accionaria chilena aumentó en 240% (120%) durante los 5 (11) días de transacciones posteriores al terremoto. Los resultados son informativos acerca del comportamiento de los precios accionarios: Retornos son positivos en sectores como retail, inmobiliario y bancos, mientras que fueron negativos en sectores como alimentos, acero y forestal. La cobertura de seguros disminuyó el impacto en el crecimiento económico.


Palabras clave: Terremoto, desastre natural, retornos accionarios, volatilidad.

 



Año: 2014
Vol: 21
: 1
Pp: 49 - 93.
Lenguaje: Ingles

 


Download pdf.

2014, Vol. 21, N 1, Pp 49-93.

Caso de empresa Competitive Strategy in a Global Industry Joy Global faces Caterpillar’s Acquisition of Bucyrus.

Autor: Ismael Oliva B., Carlos E. Fonseca.

 

Introduccion.
Mike Sutherlin, CEO of Joy Global Inc. (“JOY”), a global mining equipment manufacturer, was having lunch, in downtown Milwaukee, Wisconsin, with his wife, in November of 2010 when his cell phone began ringing. He hesitated answering, but recognizing the name, picked up to hear surprising news. It was a courtesy call from a friend at Caterpillar Inc. (“CAT”), the $85 Billion USD juggernaut, letting him know that CAT had just purchased JOY’s cross town rival, Bucyrus International, Inc. (“BI”), for $8.8B USD.

Joy Global, MBA Candidate Carlos E. Fonseca prepared this note under the supervision of Professor Ismael Oliva B. This case was developed for class discussion and is not intended to be an endorsement, source of primary data or an example of effective or ineffective management