2017 Vol. 24, N° 2


Año: 2017
Vol:24
Nº:2
pp: 3- 16
Lenguaje: Español

 


Download pdf.

2017, Vol. 24, N°12, pp 3-16.

Titulo artículo.

Determinants of opportunity entrepreneurship. A comparison between males and females in Mexico


Autores:

Dra. María Eugenia Elizundia


Abstract:

The majority of research on opportunity entrepreneurship, defined as startups attempts based on perceived business opportunities, has been conducted in either high- or low-income countries. However, the characteristics of these types of entrepreneurship in middle-income countries are very scarce, especially in Latin America.

The purpose of this paper was to analyze and compare the factors that influence opportunity entrepreneurship using the data obtained from the Global Entrepreneurship Monitor (GEM) (Adult Population Survey [APS], 2015), comparing the results between males and females in Mexico.

The empirical research employs a logistic regression model. The main findings highlight that perceived capabilities, work status, income level, and age exert a positive influence on opportunity entrepreneurship, while the factors of fear of failure or education present exerting no influence on this type of venture. Also, the results show that there are no differences between males and females. The research contributes to an increasing literature of this phenomenon in one of the most important countries in this region.

 

Keywords:

Entrepreneurship, Gender, Latin America; GEM, Mexico.


Resumen:

La mayor parte de la investigación respecto al emprendimiento de oportunidades, definido como los intentos de startups basados en oportunidades de negocios percibidas, ha sido realizado en países de alto o bajo nivel de ingresos, siendo muy escasos los estudios en países de ingreso medio como muchos de los que componen Latinoamérica. El propósito de este artículo es analizar y comparar los factores que influyen sobre el emprendimiento oportunidades usando datos del Global Entrepreneurship Monitor (GEM) (Adult Population Survey [APS], 2015), comparando los resultados en basea género (hombres y mujeres) en México. Los resultados principales resaltan el rol de las capacidades percibidas, estatus de trabajo, nivel de ingreso, y edad como factores facilitadores de ese tipo de emprendimiento, mientras que otros factores como miedo al fracaso o educación no muestran relaciones significativas. Los resultados tampoco muestran diferencias sustantivas entre hombres y mujeres. De esta manera el artículo contribuye a esta literatura con evidencia empírica en un país de ingreso medio de relevancia en el mundo.


Palabras clave:

Entrepreneurship, Gender, Latin America; GEM, Mexico.


 



Año: 2017
Vol:24
Nº:2
pp:xx-xx
Lenguaje: Inglés

 


Download pdf.

2017, Vol. 24, N°2, pp xx-xx.

Titulo articulo.

 


 

Autores:

 


 

Abstract:

 


 

Keywords:.

 


 

Resumen:

 


 

Palabras clave:.

 




Año: 2017
Vol:24
: 2
pp:xx-xx.
Lenguaje: Español

 


Download pdf.

2017, Vol. 24, N°2, pp xx-xx.

Titulo articulo.

 


 

Autor:

 


 

Abstract:

 


 

Keywords:

 


 

Resumen:

 



Palabras clave: